U bent hier
Verslag gemeenteraad 23 januari 2013
Op woensdag 23 januari 2013 vond de eerste echte gemeenteraad van deze legislatuur plaats. Meteen het teken voor onze gloednieuwe N-VA fractie om er in te vliegen! Naast een aantal aktenamen stonden er op de agenda ook al een aantal punten waarover wij de meerderheid toch even wat vragen wilden stellen.
Reeds bij het eerste agendapunt moest onze fractievoorzitster An Geerinck het woord vragen om de stemming over de processen-verbaal van de vorige gemeenteraden op te splitsen in twee deelstemmingen. We vonden namelijk dat we ons onmogelijk konden uitspreken over een proces-verbaal van een gemeenteraad uit de vorige legislatuur waar N-VA nog niet aan deelnam. De raadsvoorzitter ging niet in op onze vraag tot splitsing van de stemming, maar nam wel nota van onze wens om ons niet uit te spreken over dat proces-verbaal. Het proces-verbaal van de installatievergadering konden we wel goedkeuren natuurlijk.
Na een hele reeks van aktenamen diende er gestemd te worden over de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Alhoewel ons reeds meerdere malen beloofd was dat hierover ging samen gezeten worden met de verschillende fracties, werd deze aanpassing toch al ter stemming voorgelegd.
De raadsvoorzitter deelde ons mee dat hij tijdens de vorige gemeenteraad hier niks over beloofd had. Blijkbaar telt hetgeen men zegt of mailt tussen de gemeenteraden door niet mee; dat is bij deze genoteerd.
Aangezien wij vonden dat over de aanpassing van het huishoudelijk reglement toch minstens overleg met alle fracties moet gepleegd worden, hebben wij ons onthouden bij de stemming. Ook op het amendement van SPa om het aantal commissieraadsleden op 13 te houden en niet te verminderen naar 11 hebben wij ons om diezelfde reden onthouden.
De volgende punten die aan bod kwamen over de herbevestiging van de presentiegelden, een aanpassing aan het dienstreglement van de openbare bibliotheek in verband met het uitlenen van tijdschriften en het gebruik van de elektronische identiteitskaart als lenerspas, en de aanpassing van een artikel van de lokale rechtspositieregeling (een louter administratieve wijziging) werden mee door ons goedgekeurd.
Ook het punt waarbij de vergoeding van de sportkamplesgevers op het niveau van de BLOSO
vergoedingen werd gebracht, werd uiteraard door ons goedgekeurd. Een kwaliteitsvolle dienstverlening vereist een correcte verloning!
Volgende punt op de agenda was de tariefwijziging van rijbewijzen naar aanleiding van de nieuwe elektronische rijbewijzen. Deze nieuwe rijbewijzen, in bankkaart formaat, zullen geleidelijk aan ingevoerd worden. Zij zullen voortaan ook maar maximum 10 jaar geldig zijn. Van de vroegere 16 EUR die de burger moest betalen, kreeg de gemeente 3,75 EUR. Voor de aanmaak van de nieuwe rijbewijzen zal de gemeente 20 EUR moeten betalen aan de kaartleverancier. Bovenop dit bedrag mag zij dan nog een gemeentebelasting heffen. Het voorstel van de meerderheid was om deze belasting op 4 EUR te brengen.
Jan Laceur interpelleerde hierover en vroeg zich af of het niet het gepaste moment was om even te kijken wat de werkelijke kost was voor het uitreiken van een rijbewijs. De meerderheid bij monde van de burgemeester antwoordde hierop dat zij dat niet gedaan heeft en dat men gewoon de vroegere 3,75 EUR heeft genomen, afgerond naar boven.
Het punt werd uiteindelijk ook door ons goedgekeurd.
Het agendapunt in verband met het verbod tot het oplaten van wensballonnen gedurende de voorbije Nieuwjaarsperiode was de aanleiding voor Jan De Graef om te vragen of men dit verbod niet beter zou uitbreiden naar het hele jaar. Het gevaar van dergelijke wensballonnen is immers nog groter wanneer het droger en warmer is dan tijdens de wintermaanden. De burgemeester stelde dat dit opnieuw zal bekeken worden tijdens de volgende eindejaarsperiode. Hopelijk doen er zich in de tussentijd geen incidenten voor!
Het retroactief bekrachtigen van dit verbod werd vanzelfsprekend ook door ons goedgekeurd.
Het laatste punt op de agenda was een punt dat geagendeerd werd door N-VA raadslid Lotte Peeters.
Zij wou van de bevoegde schepen weten wat hij nu eigenlijk van plan is met de site Zilverberk om daar een halt toe te roepen aan het veelvuldig voorkomen van vandalisme. Ze wierp hem voor de voeten dat reeds meer dan twee jaar geleden een studie besteld en betaald werd die verschillende voorstellen tot oplossing aanbracht.
De schepen feliciteerde ons raadslid met haar zeer goede technische kennis van het dossier. Zijn reactie was echter duidelijk: er zijn reeds een aantal kleine maatregelen genomen en men zal van een oplossing ten gronde zeker en vast werk maken deze legislatuur(!).
Blijkbaar is het geen probleem voor de meerderheid om deze toestand nog maar eens een paar jaartjes meer te laten aanslepen… Wordt ongetwijfeld vervolgd!